Strona/Blog w całości ma charakter reklamowy, a zamieszczone na niej artykuły mają na celu pozycjonowanie stron www. Żaden z wpisów nie pochodzi od użytkowników, a wszystkie zostały opłacone

Oprawy łożyskowe i ich podział na rodzaje

Oprawy łożyskowe posiadają wiele zalet i, kiedy są połączone z odpowiednio dobranym łożyskiem, tworzą zespół łożyskowy charakteryzujący się wysoką wydajnością. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w środowiskach o dużej ilości pyłu i zanieczyszczeń. Dla tych, którzy szukają rozwiązania w wysoko zanieczyszczonym otoczeniu, łożyska toczne z odpowiednią oprawą łożyskową mogą spełnić te wymagania, oferując trwałość i niezawodność nawet w trudnych warunkach pracy.

Dlaczego należy stosować oprawy łożyskowe?

Prawidłowo dobrana oprawa łożyskowa pozytywnie wpływa na żywotność komponentów. Dzięki niej można wydłużyć okres eksploatacyjny łożyska, a także zapewnić skuteczną ochronę przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami. Oprawa łożyskowa w połączeniu z łożyskiem tworzy zespół łożyskowy, który pełni funkcję łożyska ustalającego lub swobodnego. Rozwiązanie swobodne jest rekomendowane szczególnie w aplikacjach z niskimi prędkościami obrotowymi i małymi obciążeniami. Taki zespół łożyskowy jest gotowym do montażu rozwiązaniem, co gwarantuje prosty i szybki montaż.

Oprawy łożyskowe są produkowane z różnych materiałów, ale wśród najpopularniejszych znajdują się obudowy żeliwne. Każde rozwiązanie jest dostosowane do pracy w środowiskach mocno zapylonych i zanieczyszczonych. Na oprawach umieszczane są specjalne rowki ułatwiające dosmarowywanie łożysk. Obudowy współpracują głównie z łożyskami tocznymi. Oprócz modeli kulkowych samonastawnych dostępne są także zespoły łożyskowe z komponentami stożkowymi lub baryłkowymi, oferując różnorodność w zastosowaniu w zależności od specyficznych wymagań aplikacji.

Rodzaje opraw łożyskowych

Oprawy łożyskowe można podzielić przede wszystkim na modele dzielone i niedzielone. Modele dzielone są stosowane na wałach o średnicy większej niż 5 cali i charakteryzują się tym, że w przypadku uszkodzenia jakiegoś elementu możliwa jest naprawa tylko tej konkretnej części. Z kolei niedzielone oprawy stosuje się przy wałach o średnicy do 5 cali, gdzie w sytuacji uszkodzenia konieczna jest wymiana całego komponentu.

Dodatkowo wyróżnia się oprawy blaszane, stojąco-wiszące i kołnierzowe. Oprawy blaszane i kołnierzowe mogą przyjmować różne kształty, w tym kwadratowe, okrągłe, owalne oraz trójkątne. Istotnym aspektem jest również ilość otworów montażowych – na oprawach stosuje się przeważnie dwa lub cztery otwory, co ma znaczenie przy doborze odpowiedniej oprawy do konkretnych zastosowań.

Z jakiego materiału produkuje się oprawy łożyskowe?

Do budowy łożysk w oprawie najczęściej wykorzystuje się materiały takie jak żeliwo szare, żeliwo sferoidalne i staliwo. Żeliwo szare jest powszechnie stosowane w większości zastosowań, oferując dobrą kombinację wysokiej wytrzymałości, efektywnego tłumienia oraz dobrej przewodności cieplnej. Żeliwo sferoidalne wyróżnia się większą plastycznością, co przekłada się na wyższą wytrzymałość i wiązkość, umożliwiając przenoszenie obciążeń niemal dwa razy większych niż w przypadku żeliwa szarego.

W sytuacjach, gdzie występuje zagrożenie korozją, oprawy łożysk mogą być wykonane z materiałów kompozytowych, stali nierdzewnej, żeliwa powlekanego lub staliwa. Wybór odpowiedniego materiału zależy od specyficznych warunków środowiskowych i obciążenia, jakie będą występować w danym zastosowaniu. Wytrzymałość, odporność na korozję i właściwości termiczne są kluczowe przy wyborze materiału na oprawy łożysk.

🧾 ARTYKUŁ SPONSOROWANY